Przedszkole
Nasza oferta
Przedszkolaki

Ciekawostki

 

 

Sprawność manualna i graficzna dzieci z jednego rocznika jest bardzo różna. Są dzieci, które bez specjalnego wysiłku uczą się rysunku, odwzorowywania, a później pisania. Ale są i takie, których ruchy są nieskoordynowane, ręce mało sprawne, a wykonanie czynności graficznej (prostej) staje się dużym wyzwaniem urastającym nawet do rangi problemu. Również prace plastyczne tych dzieci, pomimo największego wysiłku z ich strony – są niedokładne, niestarannie wykonane, często zabrudzone i zazwyczaj wypadają na niekorzyść w porównaniu z pracami swoich rówieśników. Pamiętać jednak należy, że każde z tych dzieci włożyło duży wysiłek w wykonanie swojej pracy, taki na miarę swoich indywidualnych możliwości.

Nie oceniajmy prac w kategoriach zła – dobra. Taka ocena budzi żal, niechęć, a nawet bunt i pogłębia trudności dziecka. Dziecko wtedy nie tyle nie może, nie umie, a coraz częściej nie chce wykonywać prac graficznych. Dziecko o niższych umiejętnościach manualnych włoży dwa razy więcej pracy i poświęci więcej czasu niż dziecko, któremu prace plastyczne nie sprawiają kłopotu. Dlatego musimy zdać sobie sprawę, że z dzieckiem o obniżonej sprawności manualnej i graficznej trzeba pracować nie tyle więcej, ile inaczej (częściej, w krótszym czasie)

Trzeba dobierać odpowiednie ćwiczenia uwzględniające rodzaj zaburzenia oraz stopniować trudności tak, by dziecko widziało efekty swojej pracy i uwierzyło, że może wykonać powierzone mu zadania.

 

 

Przyczyny zaburzeń:

  • organiczne
  • emocjonalne
  • społeczne.

 

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE CAŁĄ RĘKĘ

Proponowane ćwiczenia:

  1. Rysowanie w powietrzu, gumką na ławce, palcem na stole, na piasku, potem farbą, kredką:

    • linii prostych poziomych (od strony lewej do prawej) i pionowych (z góry od dołu)
    • kół i spirali, najpierw dużych, stopniowo coraz mniejszych ze zwróceniem uwagi na płynność ruchów, koła powinny być rysowane w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara
    • linii falistych, łuków otwartych u góry i u dołu, elementów litero podobnych
    • prostych figur geometrycznych – trójkątów, kwadratów
    • znanych figur.
  2. Wykonywanie wszystkich podanych w punkcie pierwszym ćwiczeń w takt dobrze dobranej melodii oraz kreślenie na papierze wzorów podanych wcześniej.

  3. Malowanie grubym pędzlem przy użyciu farb lub pasteli, najlepiej na pociętym papierze pakowym:

    • zamalowywanie dużych płaszczyzn w pasy podłużne lub poprzeczne, jedno lub wielobarwne
    • malowanie dużych, stopniowo coraz mniejszych kół położonych obok siebie
    • malowanie farbami barwnych plam dowolnej wielkości
    • malowanie form okrągłych i falistych oraz spirali
    • próby malowania szlaczków z poznanych elementów
    • malowanie rysunków według wzoru.

 

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE DŁOŃ I PALCE

Proponowane ćwiczenia:

  1. Stukanie czubkami palców, na przemian różnymi palcami jednej lub obu rąk, przepychanie przedmiotów po stole, chwytanie drobnych zabawek i przekładanie w inne miejsce (np. do koszyka).

  2. Malowanie suchym palcem na papierze zamalowanym farbą.
  3. Lepienie z plasteliny i masy solnej:

    • wałkowanie cienkich wałków i komponowanie różnych kształtów
    • lepienie rozmaitych form.
  4. Modelowanie w glinie:

    • wyciskanie w kulce wgłębienia np. miseczka
    • wyciskanie płaskorzeźb i reliefów
    • lepienie ludzików, zwierzątek itp.
  5. Wykonywanie wydzieranek i naklejanek z papieru:

    • oddzieranie pasków i tworzenie prostych kompozycji
    • tworzenie mozaiki
    • wydzieranie początkowo narysowanych, później bez rysowania na papierze.
  6. Cięcie papieru:

    • wycinanie po linii prostej, falującej i złamanej
    • wycinanie dużych i małych kół
    • wycinanie figur geometrycznych, rysunków konturowych.
  7. Wykonywanie prac z różnych materiałów:

    • układanie z patyczków domków i płotków, z wzorem i bez
    • nawlekanie na nitki koralików, owoców jarzębiny itp. rzeczy
    • haftowanie na tekturkach z otworami
    • układanie kompozycji z figur geometrycznych, nakrętek, patyczków.
  8. Zwijanie papieru, skręcanie kulek z krepiny.

  9. Przewlekanie i nawlekanie koralików.

  10. Zabawy klockami od dużych do bardziej precyzyjnych, mniejszych.

 

ĆWICZENIA GRAFICZNE

Proponowane ćwiczenia:

  1. Kreślenie elementów literopodobnych:
    • rysowanie ruchem ciągłym dowolnych kół
    • rysowanie elementów liter opartych na łuku, laski, półkola, ósemki
    • obrysowywanie figur geometrycznych – trójkątów, kół, itp.
  2. Malowanie kredkami konturowych rysunków:

    • zakreskowywanie
    • zarysowanie płaszczyzn.
  3. Przerysowywanie obrazków przy pomocy kalki technicznej.

  4. Kolorowanie obrazków z książeczek do malowania.

  5. Kopiowanie rysunków.

  6. Rysowanie szlaczków i wzorów z elementów liter na papierze z narysowanymi dwoma poziomymi liniami w odstępach jeden centymetr.

  7. Rysowanie pisakami sucho ścieralnymi po folii, na tablicy.

  8. Rysowanie kredą na asfalcie, na ciemnych kartkach.

 

ĆWICZENIA PRZYGOTOWUJĄCE DZIECKO DO PISANIA W ZESZYCIE

Proponowane ćwiczenia:

  1. Rozpoznawanie linii w zeszycie:
    • przeciąganie grubych linii kolorową kredką
    • zamalowywanie miejsc między liniami
    • wklejanie pasków kolorowego papieru między grubymi liniami
    • naklejanie szlaczków z figur geometrycznych
    • wycinanie i wklejanie w liniach poznanych liter i sylab.
  2. Rozpoznawanie kratek w zeszycie:

    • zaznaczanie konturów dużych kratek (4 małe)
    • zamalowywanie dużych kratek
    • rysowanie konturów różnych figur w oparciu o kratki.
  3. Rysowanie szlaczków z zachowaniem kierunku od lewej do prawej strony:

    • z elementów liter w zeszycie liniowym dla klasy I
    • z figur geometrycznych w zeszycie kratkowanym
    • przez łączenie ze sobą kilku elementów liter.
  4. Wodzenie palcami po wzorach.

  5. Wycinanie, cięcie po liniach prostych łamanych itp.

Wszystkim dzieciom przyda się pomoc i zaangażowanie Rodziców, nawet tym, które nie mają trudności, ani oporów w wykonywaniu prac.

Celem tych wszystkich ćwiczeń jest wyrabianie płynności i precyzji ruchów ręki ustawionej tak, jak do pisania oraz oczywiście usprawnianie obu  rąk.

Pracując z dzieckiem pamiętajmy, aby chwalić nawet małe osiągnięcia i jednocześnie zachęcać do dokładnego i estetycznego wykonywania prac. Dodatkowym atutem w zachęcaniu dzieci do podejmowania ćwiczeń jest stosowanie różnych ciekawych, kolorowych przyborów i elementów plastycznych.

Podczas ćwiczeń zwracamy uwagę, by dziecko:

  • zajmowało prawidłową postawę siedzącą
  • miało kartkę odpowiednio oświetloną
  • prawidłowo trzymało ołówek (przybory) i właściwie układało kartkę (nie manipulowało nią).

 

UWAGA:

Bardzo dobrymi ćwiczeniami usprawniającymi sprawność dłoni są czynności samoobsługowe i porządkowe. Wspólne sprzątanie w domu, ścieranie kurzu, zamiatanie, gotowanie (lepienie pierogów, pieczenie ciasteczek), porządkowanie klocków, ubieranie lalek i siebie. Zabawy te i czynności wyrabiają koordynację oka i ręki, ćwiczą chwyty dziecka, a przy okazji dziecko rozróżnia kształty, wielkości i kolory.

Pamiętajmy, że wraz z rozwojem manualnym idzie w parze rozwój ruchowy dziecka. Ważne jest, by z dzieckiem spacerować, biegać, rzucać (szyszkami, kamyczkami), grać w piłkę, bawić się w piasku, by pozwolić dziecku pokonywać przeszkody. Kształtujemy dodatkowo rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej, tak ważnej przy ruchach nieskoordynowanych i zaburzonych.

 

WAŻNE:

Ćwiczenia manualne zaczynamy nawet z bardzo małymi dziećmi. Oswojenie z kredką, plasteliną, farbą można zacząć już po 1 roku życia dziecka.

 

POLECAMY

  • zabawy z gazetami: przedzieranie, cięcie, wycinanie
  • zabawy z masą solną
  • wydzieranki z papieru kolorowego
  • rysowanie kredą na asfalcie
  • kolorowanie, labirynty (wykorzystywanie książeczek dostępnych w sklepach).

Są to te elementy, które nie wymagają dużych nakładów finansowych, a sprawiają dziecku i Rodzicowi dużo uciechy oraz zapewniają dobrą zabawę.


KILKA PRZEPISÓW NA MASĘ SOLNĄ

Masa solna to masa służąca do modelowania różnych przedmiotów, jak figurki, ozdoby, ramki itp. Wykonuje się ją z mąki, soli oraz wody. Przepisy na masę solną różnią się od siebie w zależności od przeznaczenia.

Przepis na wykonanie podstawowego przepisu na masę solną:

  • szklanka mąki
  • szklanka soli
  • 125ml wody.

Całość należy wygnieść, aż do otrzymania jednolitej i gładkiej masy. Po zakończenia lepienia przedmiotu wykonanego z masy solnej możemy pomalować go farbami akrylowymi, plakatowymi oraz ozdobić, na końcu można polakierować.

Przepis na masę solną, przeznaczoną do wyrobu małych modeli:

  • szklanka mąki
  • 100g mąki ziemniaczanej
  • szklanka soli
  • 150 ml wody.

Przepis na masę solną, przeznaczoną do wyrobu dużych modeli:

  • szklanka mąki
  • 2 szklanki soli
  • 125ml wody.

Przepis na elastyczną masę solną (wyroby, które schną na powietrzu):

  • szklanka mąki
  • szklanka soli
  • 125ml wody
  • 2 łyżki rozpuszczonego wcześniej kleju do tapet.

Do masy solnej można dodać trochę oleju, dzięki czemu będzie ona gładka i wysychając nie będzie pękać.

Masę można również barwić używając do tego naturalnych produktów, tj. kakao, cynamonu, kurkumy, czy papryki. Można w czasie zagniatania masy dodać farbę plakatową, powstanie w ten sposób masa w kolorach, jakie są potrzebne do wykonania pracy. Rewelacyjnym dodatkiem do wykonywanie prac z masy solnej są wykrawacze do ciastek, takie które znajdują się w każdym domu.

UWAGA:

Masa solna może wysychać naturalnie na powietrzu lub możemy ją wysuszyć w piekarniku.

 

 



(C) 1981 - 2024 Przedszkole nr 13 im. Jana Pawła II w Tarnobrzegu | realizacja medox.pl

Ta strona używa cookie m. in. w celach statystycznych. Dowiedz się więcej na ich temat i o zmianie ustawień w przeglądarce.
Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.