Strona 4 z 16
Dziecko w Przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka,
a w szczególności do właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego
zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej:
- szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej
- wyrażania swoich uczuć i myśli
- do nauki przez zabawę i bycie sobą
- opieki i ochrony.
Dziecko w Przedszkolu ma zagwarantowane prawo do:
- godności i nietykalności osobistej
- wyrażania swobody myśli, sumienia i wyznania
- indywidualnego rozwoju i własnego tempa tego procesu
- nienaruszalności cielesnej
- korzystania z dóbr kulturalnych
- poszanowania własności
- znajomości swoich praw
- spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje
- aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi
- aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy
- posiadania osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić
- spolegliwych umów i kontaktów z dorosłymi
- badania i eksperymentowania
- doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa)
- różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia
- snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone
- jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione, ale również prawo do nauki
- regulowania własnych potrzeb
- zdrowego jedzenia
- ochrony zdrowia
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej lub psychicznej.
Dziecko w Przedszkolu ma obowiązek, w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów
przestrzegać wszelkie umowy zawarte z nauczycielką, a w szczególności:
- nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycieli
- zgłaszać wszelkie przykre wypadki, uszkodzenia itp. związane ze zdrowiem dzieci, sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne
- szanować sprzęt i zabawki znajdujące się w Przedszkolu
- dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa
- przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych.