Strona 15 z 16
Koordynacja wzrokowo – ruchowa jest to w najprostszym tłumaczeniu – umiejętność łączenia tego, co widzi oko z tym, co wykonuje ręka (przeniesienie obrazu graficznego na ruch). Dobra koordynacja wzrokowo – ruchowa jest niezbędna do wykonywania wielu codziennych czynności, takich, jak: pisanie, rysowanie, manipulowanie, ćwiczenia gimnastyczne, czy nawet ubieranie lub inne czynności samoobsługowe.
U dzieci w wieku przedszkolnym zaburzona koordynacja wzrokowo – ruchowa objawia się małą precyzją ruchów i trudnościami w czasie wykonywania prostych zadań.
Dzieci z zaburzoną lub słabo rozwiniętą koordynacją wzrokowo – ruchową mają trudności w zakresie:
- ubierania się
- prawidłowego chwytania i rzucania piłki
- utrzymywania równowagi przy staniu na jednej nodze, skakania, przechodzenia przez przeszkody
- posługiwania się podstawowymi narzędziami i przedmiotami codziennego użytku (wkładanie klucza do zamka, wiązania sznurowadeł, jedzenia)
- wykonywania prac plastycznych takich jak: rysowanie, wycinanie, wydzieranie, naklejanie
- nauki pisania (utrzymywanie się w liniaturze zeszytu, silny nacisk ołówka lub długopisu – za silne napięcia mięśniowe)
- zabaw manipulacyjnych.
PROPOZYCJE ĆWICZEŃ DLA DZIECI MŁODSZYCH
-
Układanie:
- układanie z koralików, klocków, mebli, pojazdów, drzew, roślin, budowli, figur
- układanie z patyczków: płotów, drabin, domów, kwiatów
- układanie z tasiemki, z różnokolorowej wełny: dywaników, kilimków, frędzli
- układanie z elementów mozaiki geometrycznej postaci ludzi i zwierząt
- układanie z różnorodnych materiałów i elementów określonych scenek rodzajowych np. z liści, owoców, kory, giętkiego tworzywa.
-
Dobieranie do konturów figur geometrycznych takich samych figur i nałożenie na wzór (wszelkiego rodzaju układanki geometryczne, nakładanki).
- Przedstawianie figur geometrycznych w zmienionych układach:
- układanie kompozycji z figur geometrycznych wg wzoru i z pamięci
- graficzne odtwarzanie kompozycji geometrycznych przy pomocy rysunku i stempli.
-
Malowanie:
- tworzenie i odwzorowywanie różnych kompozycji – szlaczków, prostych przedmiotów
- malowanie postaci człowieka, pojazdów, przedmiotów, domów
- malowanie jednocześnie obydwoma rękami na dużym arkuszu przypiętym do tablicy lub podłogi
- malowanie palcami na przemian ruchem spokojnym, swobodnym
- zamalowywanie całej powierzchni kartki
- malowanie palcem (na całej powierzchni różnokolorowych linii poziomych i pionowych)
- malowanie pędzlem linii prostych i łamanych, splątanych nici, kłębuszków, chmurek, zawijańców, linii
- malowanie pęczkiem waty – duże i małe chmury, kałuże itd.
- zamalowywanie dużych konturowych rysunków, przedmiotów
- malowanie flamastrami – zamalowywanie określonym kolorem
- zamalowywanie powierzchni konturów np. kwiatów, domów.
-
Rysowanie:
- rysowanie kredą na tablicy i dużych arkuszach rozłożonych na podłodze
- kreślenie patykiem na mokrej, gęsto pokrytej farbą klejową powierzchni
- rysowanie świecą, tuszem
- rysowanie w rytm muzyki.
-
Wydzieranie / wycinanie:
łatwych kształtów np. pasków, piłek, baloników, kolorowych liści itp.
kompozycja z kolorowych pasków, kół, kwadratów, prostokątów.
-
Stemplowanie:
- tworzenie różnych kompozycji – szlaczków
- kompozycji postaci człowieka, pojazdów, przedmiotów, domów.
-
Ćwiczenia na materiale obrazkowym:
- układanki obrazkowe (stopniowanie trudności)
- układanie obrazka z części według wzoru
- uzupełnianie brakującej części obrazka
- dobieranie par jednakowych obrazków (dobieranki, loteryjki, domino obrazkowe)
- układanie ciągów powtarzających się klocków, zabawek, obrazków
- rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych w układach elementów – zabawa „Co się zmieniło?”, „Co zmieniło miejsce?”, „Czego brakuje?”, „Czego za dużo?”.
PROPOZYCJE ĆWICZEŃ DLA DZIECI STARSZYCH
-
Ćwiczenia w marszu:
- marsz na palcach
- marsz chodem bociana
- marsz wokół sali z ćwiczeniem w reagowaniu na sygnał słowny: stój, naprzód.
-
Ćwiczenia w biegu:
- bieg z podskokami
- przylot i odlot bocianów – bieg w określonym kierunku, poruszając się falistym ruchem z rozkrzyżowanymi ramionami.
-
Ćwiczenia na równoważni (zaczynamy od powierzchni płaskiej, aż do podwyższenia, np.: ławeczka):
- chodzenie wolno do przodu
- posuwanie się do tyłu
- posuwanie się bokiem
- obracanie się na ławeczce
- przeskoki zawrotne.
-
Zabawy skoczne:
- tematyka dowolna
- skoki jedno i obunóż
- skoki przez przeszkody płaskie, aż do podwyższonych
- skoki z przyborami.
-
Zabawy z woreczkami:
- rzucanie i chwyt woreczka obiema rękami
- rzucanie i chwyt woreczka jedną ręką
- rzucanie i chwytanie woreczka w ruchu itd.
-
Kreślenie dużych płynnych linii:
- palcem (przyborem) w powietrzu
- patykiem na piasku
- kolorową kredą na tablicy, na asfalcie
- kredkami na dużych arkuszach
- farbami na większych płaszczyznach.
-
Obrysowywanie gotowych szablonów o prostych kształtach, np. koło, kwadrat, romb, trójkąt.
-
Rysowanie szlaczków na kratkowanym papierze.
-
Rysowanie po konturach, łączenie punktów.
-
Malowanie palcami.
-
Łączenie kolorową kredką wyznaczonych punktów.
-
Zagadki rysunkowe.
-
Labirynty.
-
Wycinanki różnego typu.
-
Kopiowanie obrazków przez kalkę techniczną lub z użyciem pisaków sucho ścieralnych na folii.
-
Lepienie z plasteliny, masy solnej, modeliny.
-
Gry zręcznościowe.
ABY ĆWICZENIA SPEŁNIAŁY SWOJĄ ROLĘ,
RODZICE POWINNI PRZESTRZEGAĆ NASTĘPUJĄCYCH ZASAD:
- stosowane ćwiczenia muszą być różnorodne i urozmaicone
- żadne ćwiczenie nie powinno trwać dłużej niż 10 minut
- ćwiczenie należy przerwać w momencie, gdy dziecko jest zmęczone, grymasi
- w razie trudności dziecku należy pomóc w wykonaniu ćwiczenia
- zawsze należy ćwiczenia doprowadzać do końca
- ćwiczenia wymagają spokojnej, miłej atmosfery bez popędzania, nerwów i podniesionego głosu
- wykorzystywać należy naturalne sytuacje w czasie codziennych zabaw, zajęć, spacerów lub czynności porządkowych.
«
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 »