Przedszkole
Nasza oferta
Przedszkolaki

Ciekawostki

 

 

Koordynacja wzrokowo – ruchowa jest to w najprostszym tłumaczeniu – umiejętność łączenia tego, co widzi oko z tym, co wykonuje ręka (przeniesienie obrazu graficznego na ruch). Dobra koordynacja wzrokowo – ruchowa jest niezbędna do wykonywania wielu codziennych czynności, takich, jak: pisanie, rysowanie, manipulowanie, ćwiczenia gimnastyczne, czy nawet ubieranie lub inne czynności samoobsługowe.

U dzieci w wieku przedszkolnym zaburzona koordynacja wzrokowo – ruchowa objawia się małą precyzją ruchów i trudnościami w czasie wykonywania prostych zadań.

 

Dzieci z zaburzoną lub słabo rozwiniętą koordynacją wzrokowo – ruchową mają trudności w zakresie:

  • ubierania się
  • prawidłowego chwytania i rzucania piłki
  • utrzymywania równowagi przy staniu na jednej nodze, skakania, przechodzenia przez przeszkody
  • posługiwania się podstawowymi narzędziami i przedmiotami codziennego użytku (wkładanie klucza do zamka, wiązania sznurowadeł, jedzenia)
  • wykonywania prac plastycznych takich jak: rysowanie, wycinanie, wydzieranie, naklejanie
  • nauki pisania (utrzymywanie się w liniaturze zeszytu, silny nacisk ołówka lub długopisu – za silne napięcia mięśniowe)
  • zabaw manipulacyjnych.

 

PROPOZYCJE ĆWICZEŃ DLA DZIECI MŁODSZYCH

  1. Układanie:

    • układanie z koralików, klocków, mebli, pojazdów, drzew, roślin, budowli, figur
    • układanie z patyczków: płotów, drabin, domów, kwiatów
    • układanie z tasiemki, z różnokolorowej wełny: dywaników, kilimków, frędzli
    • układanie z elementów mozaiki geometrycznej postaci ludzi i zwierząt
    • układanie z różnorodnych materiałów i elementów określonych scenek rodzajowych np. z liści, owoców, kory, giętkiego tworzywa.
  2. Dobieranie do konturów figur geometrycznych takich samych figur i nałożenie na wzór (wszelkiego rodzaju układanki geometryczne, nakładanki).

  3. Przedstawianie figur geometrycznych w zmienionych układach:
    • układanie kompozycji z figur geometrycznych wg wzoru i z pamięci
    • graficzne odtwarzanie kompozycji geometrycznych przy pomocy rysunku i stempli.
  4. Malowanie:

    • tworzenie i odwzorowywanie różnych kompozycji – szlaczków, prostych przedmiotów
    • malowanie postaci człowieka, pojazdów, przedmiotów, domów
    • malowanie jednocześnie obydwoma rękami na dużym arkuszu przypiętym do tablicy lub podłogi
    • malowanie palcami na przemian ruchem spokojnym, swobodnym
    • zamalowywanie całej powierzchni kartki
    • malowanie palcem (na całej powierzchni różnokolorowych linii poziomych i pionowych)
    • malowanie pędzlem linii prostych i łamanych, splątanych nici, kłębuszków, chmurek, zawijańców, linii
    • malowanie pęczkiem waty – duże i małe chmury, kałuże itd.
    • zamalowywanie dużych konturowych rysunków, przedmiotów
    • malowanie flamastrami – zamalowywanie określonym kolorem
    • zamalowywanie powierzchni konturów np. kwiatów, domów.
  5. Rysowanie:

    • rysowanie kredą na tablicy i dużych arkuszach rozłożonych na podłodze
    • kreślenie patykiem na mokrej, gęsto pokrytej farbą klejową powierzchni
    • rysowanie świecą, tuszem
    • rysowanie w rytm muzyki.
  6. Wydzieranie / wycinanie:
    łatwych kształtów np. pasków, piłek, baloników, kolorowych liści itp.
    kompozycja z kolorowych pasków, kół, kwadratów, prostokątów.

  7. Stemplowanie:

    • tworzenie różnych kompozycji – szlaczków
    • kompozycji postaci człowieka, pojazdów, przedmiotów, domów.
  8. Ćwiczenia na materiale obrazkowym:

    • układanki obrazkowe (stopniowanie trudności)
    • układanie obrazka z części według wzoru
    • uzupełnianie brakującej części obrazka
    • dobieranie par jednakowych obrazków (dobieranki, loteryjki, domino obrazkowe)
    • układanie ciągów powtarzających się klocków, zabawek, obrazków
    • rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych w układach elementów – zabawa „Co się zmieniło?”, „Co zmieniło miejsce?”, „Czego brakuje?”, „Czego za dużo?”.

PROPOZYCJE ĆWICZEŃ DLA DZIECI STARSZYCH

  1. Ćwiczenia w marszu:

    • marsz na palcach
    • marsz chodem bociana
    • marsz wokół sali z ćwiczeniem w reagowaniu na sygnał słowny: stój, naprzód.
  2. Ćwiczenia w biegu:

    • bieg z podskokami
    • przylot i odlot bocianów – bieg w określonym kierunku, poruszając się falistym ruchem z rozkrzyżowanymi ramionami.
  3. Ćwiczenia na równoważni (zaczynamy od powierzchni płaskiej, aż do podwyższenia, np.: ławeczka):

    • chodzenie wolno do przodu
    • posuwanie się do tyłu
    • posuwanie się bokiem
    • obracanie się na ławeczce
    • przeskoki zawrotne.
  4. Zabawy skoczne:

    • tematyka dowolna
    • skoki jedno i obunóż
    • skoki przez przeszkody płaskie, aż do podwyższonych
    • skoki z przyborami.
  5. Zabawy z woreczkami:

    • rzucanie i chwyt woreczka obiema rękami
    • rzucanie i chwyt woreczka jedną ręką
    • rzucanie i chwytanie woreczka w ruchu itd.
  6. Kreślenie dużych płynnych linii:

    • palcem (przyborem) w powietrzu
    • patykiem na piasku
    • kolorową kredą na tablicy, na asfalcie
    • kredkami na dużych arkuszach
    • farbami na większych płaszczyznach.
  7. Obrysowywanie gotowych szablonów o prostych kształtach, np. koło, kwadrat, romb, trójkąt.

  8. Rysowanie szlaczków na kratkowanym papierze.

  9. Rysowanie po konturach, łączenie punktów.

  10. Malowanie palcami.

  11. Łączenie kolorową kredką wyznaczonych punktów.

  12. Zagadki rysunkowe.

  13. Labirynty.

  14. Wycinanki różnego typu.

  15. Kopiowanie obrazków przez kalkę techniczną lub z użyciem pisaków sucho ścieralnych na folii.

  16. Lepienie z plasteliny, masy solnej, modeliny.

  17. Gry zręcznościowe.

ABY ĆWICZENIA SPEŁNIAŁY SWOJĄ ROLĘ,

RODZICE POWINNI PRZESTRZEGAĆ NASTĘPUJĄCYCH ZASAD:

  • stosowane ćwiczenia muszą być różnorodne i urozmaicone
  • żadne ćwiczenie nie powinno trwać dłużej niż 10 minut
  • ćwiczenie należy przerwać w momencie, gdy dziecko jest zmęczone, grymasi
  • w razie trudności dziecku należy pomóc w wykonaniu ćwiczenia
  • zawsze należy ćwiczenia doprowadzać do końca
  • ćwiczenia wymagają spokojnej, miłej atmosfery bez popędzania, nerwów i podniesionego głosu
  • wykorzystywać należy naturalne sytuacje w czasie codziennych zabaw, zajęć, spacerów lub czynności porządkowych.

 

 



(C) 1981 - 2024 Przedszkole nr 13 im. Jana Pawła II w Tarnobrzegu | realizacja medox.pl

Ta strona używa cookie m. in. w celach statystycznych. Dowiedz się więcej na ich temat i o zmianie ustawień w przeglądarce.
Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.