Strona 10 z 16
Edukacja matematyczna powinna być połączona z intensywnym rozwojem myślenia, z kształtowaniem odporności emocjonalnej oraz ćwiczeniem pewnych umiejętności matematycznych.
Dorośli uważają, że dobrym sposobem uczenia jest wyjaśnianie, tłumaczenie i opowiadanie o tym, co jest ważne i potrzebne. Tymczasem w edukacji matematycznej przedszkolaków najważniejsze są osobiste doświadczenia dziecka. Stanowią one podwalinę, z którego dziecko tworzy pojęcia i umiejętności. Jeżeli doświadczenia te są specjalnie dobrane, przyczyniają się także do rozwoju myślenia i hartowania dziecięcej odporności. Wszystko zaczyna się więc od doświadczeń. W trakcie przetwarzania zdobytych przez dzieci doświadczeń dorośli muszą dziecku pozwolić mówić.
Nazywanie przedmiotów oraz wykonywanych czynności sprzyja koncentracji uwagi i pomaga dziecku dostrzegać to, co ważne. Dziecięce wypowiedzi są także cenną wskazówką dla dorosłego, na ich podstawie może on stwierdzić, czy dziecko rozumuje we właściwym kierunku.
Program edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym obejmuje następujące kręgi tematyczne:
- orientacja przestrzenna – kształtowanie umiejętności, które pozwolą dziecku dobrze orientować się w przestrzeni i swobodnie rozmawiać o tym, co się wokół niego znajduje. Co znajduje się na, pod, za, obok, itp.
- schemat własnego ciała; jako punkt wyjścia – serce dziecka
- rytmy – traktowane jako sposób rozwijania umiejętności skupienia uwagi na prawidłowościach i korzystania z niej w różnych sytuacjach (w tym rytm dnia). Jest to ważne przy nabywaniu umiejętności liczenia oraz dla zrozumienia sensu mierzenia
- kształtowanie umiejętności liczenia, a także dodawania i odejmowania – obejmuje proces począwszy od liczenia konkretnych przedmiotów przez liczenie na palcach, aż do rachowania w pamięci
- wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania – celem jest tu dobre przygotowanie dziecka do zrozumienia pojęcia liczby naturalnej
- rozwijanie umiejętności mierzenia długości w zakresie dostępnym sześciolatkom
- klasyfikacja – wspomaganie rozwoju czynności umysłowych potrzebnych dzieciom do tworzenia pojęć. Jest to wprowadzenie dzieci do zadań o zbiorach i ich elementach
- układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych – jest dalszym doskonaleniem umiejętności rachunkowych dzieci, stanowi przygotowanie do tego, co będą robiły na lekcjach matematyki w szkole
- zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia; obejmuje także kształtowanie ważnych czynności umysłowych potrzebnych dzieciom do rozwiązywania zadań
- mierzenie płynów – to ćwiczenia, które pomagają dzieciom zrozumieć, że np. wody jest tyle samo, chociaż po przelaniu wydaje się jej mniej lub więcej
- intuicje geometryczne – kształtowanie pojęć geometrycznych w umysłach sześciolatków
- konstruowanie gier przez dzieci – hartuje odporność emocjonalną i rozwija zdolność do wysiłku umysłowego
- zapisywanie i poznawanie znaków i czynności matematycznych – stanowi przygotowanie dzieci do tego, co będą robiły na lekcjach matematyki w szkole.
WAŻNE:
- Dla uzyskania dobrych efektów zajęcia powinny być prowadzone systematycznie, w celu utrwalania pozyskanych pojęć.
- Wykorzystywać należy sytuacje z dnia codziennego i to, co znajduje się w domu.
- W miarę ćwiczenia dziecko dąży do precyzji.
- Przygotowując sześciolatka do nauki w szkole należy usprawnić jego ręce i rozwijać spostrzegawczość.
- Idąc do szkoły dziecko powinno liczyć, dodawać, odejmować w pamięci do 10, a w trudniejszych wypadkach pomagać sobie liczeniem na palcach.
- Ważne jest także myślenie operacyjne.
- Sukcesy na lekcjach matematyki zależą od tego, czy dziecko potrafi rozumować operacyjnie na poziomie konkretnym.
- Dzieci lubią zadania, ale stosujmy jedną zasadę „Mało słów, a dużo działania”.
«
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 »