Przedszkole
Nasza oferta
Przedszkolaki

Ciekawostki

 

 

Przedszkole realizując zadania związane z edukacją dzieci podejmuje działania, by przygotować każdego wychowanka do pełnienia nowej roli – roli ucznia. Umiejętności, wiadomości, cechy, jakie posiadać powinno dziecko kończące edukację na poziomie przedszkolnym przedstawiamy w formie dojrzałości według sfer rozwojowych.

 

SFERA ZDROWOTNA

Dziecko powinno:

  • wykazywać się aktywnością i sprawnością ruchową
  • mieć dobrą orientację w schemacie własnego ciała i przestrzeni
  • mieć dobrą koordynację wzrokowo – słuchowo- ruchową
  • mieć wyrobione nawyki przestrzegania zasad bezpieczeństwa
  • być świadomym zdrowego stylu życia
  • mieć świadomość i odpowiedzialność za swój stan zdrowia
  • dbać o higienę osobistą i swoje otoczenie
  • orientować się w bezpiecznym poruszaniu po drogach i korzystaniu ze środków transportu.

 

SFERA EMOCJONALNA

Dziecko powinno:

  • otwarcie informować o swoich potrzebach i potrzebach innych
  • rozpoznawać i nazywać uczucia, wyrażać je w formie werbalnej i niewerbalnej
  • świadomie podejmować działania wywołujące reakcje akceptowane społecznie
  • być świadome własnej roli społecznej, więzi rodzinnej oraz tradycji
  • mieć wdrożone zasady dobrego wychowania i zachowania się w określonych sytuacjach.

 

SFERA KONTAKTÓW SPOŁECZNYCH

Dziecko powinno:

  • świadomie przestrzegać obowiązujące reguły i zasady współżycia w grupie, próbować przewidzieć skutki swojego zachowania
  • stosować formy grzecznościowe
  • samodzielnie nawiązywać kontakty z rówieśnikami
  • współdziałać w grupie rówieśniczej
  • chętnie i aktywnie uczestniczyć w zabawach i działaniach rozwijających zdolności artystyczne i twórcze
  • otwarcie wyrażać swoje potrzeby – rozumieć i szanować potrzeby innych
  • rozumieć, że nie należy chwalić się bogactwem i rozumieć sytuacje osób znajdujących się w trudniejszych warunkach
  • rozwiązywać sytuacje konfliktowe drogą dyskutowania i negocjacji
  • dostrzegać i szanować wartości uznawane społecznie – prawda, dobro, piękno
  • kulturalnie zachowywać się na uroczystościach – koncercie, festynie, w teatrze, w kinie
  • wiedzieć, że wszyscy ludzie mają równe prawa.

 

SFERA KONTAKTÓW ZE ŚWIATEM

Świadomość regionalna i narodowa

Dziecko powinno:

  • znać nazwę swojego miasta, zabytki i ich historię, legendy, symbole miasta, regionu i kraju
  • posiadać wiedzę z zakresu kultury, sztuki tradycji ludowej swojego regionu i kraju.

Świadomość ekologiczna

Dziecko powinno:

  • być wrażliwym na piękno i bogactwo otaczającego świata
  • rozpoznawać i nazywać ekosystemy, rośliny, zwierzęta, zjawiska atmosferyczne różnorodnych środowisk
  • dostrzegać i rozumieć współzależności – równowaga biologiczna
  • samodzielnie obserwować, badać i eksperymentować w zakresie przyrody ożywionej i nieożywionej – jasno precyzować swoje doświadczenia
  • znać zagadnienia ekologiczne związane z ochroną przyrody
  • świadomie podejmować działania na rzecz środowiska i jego ochrony
  • czuć się cząstką przyrody.

 

SFERA UMYSŁOWA

Sprawność językowa

Dziecko powinno:

  • posiadać w miarę bogaty zasób słownictwa
  • przekazywać swoje doświadczenia, wrażenia, potrzeby w sposób komunikatywny
  • poprawnie i komunikatywnie wypowiadać się w różnych sytuacjach z zachowaniem poprawności gramatycznej i ortofonicznej: wyrażać życzenia, pytania, własne sądy i oceny.

Myślenie

Dziecko powinno:

  • dokonywać analizy i syntezy, porównywać, klasyfikować na materiale obrazkowym, werbalnym i abstrakcyjnym
  • posiadać zdolność rozumowania dedukcyjnego i indukcyjnego w obszarze dostrzegania i rozwiązywania problemów twórczych.

Umiejętność czytania

Dziecko powinno:

  • dokonywać operacji analizy i syntezy słuchowo – wzrokowej sylab, wyrazów i zdań
  • odczuwać potrzebę czytania i poszukiwania źródeł wiedzy
  • być gotowe do podjęcia nauki czytania.

Dojrzałość do uczenia się matematyki

Dziecko powinno:

  • liczyć w zakresie własnych możliwości, rozróżnia błędne liczenie od poprawnego
  • wyznaczać wyniki dodawania i odejmowania na konkretach
  • klasyfikować przedmioty, figury geometryczne, kształty i znaki według określonych cech
  • określać i porównywać cechy jakościowe i ilościowe, formułować wnioski
  • dostrzegać regularności czasowe, jakościowe i ilościowe, kontynuować i tworzyć własne
  • rozróżniać prawą i lewą stronę, określać kierunki i ustalać położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów.

Przygotowanie do nauki pisania

Dziecko powinno:

  • prawidłowo posługiwać się narzędziami pisarskimi i plastycznymi
  • kreślić w miarę płynne i ciągłe ruchy na płaszczyźnie i w przestrzeni
  • odwzorowywać i odtwarzać kształty, formy abstrakcyjne zgodnie z kierunkiem ruchu
  • być sprawnym w zakresie ruchów szczegółowych i narzędziowych
  • być gotowe do podjęcia nauki czytania.

Umiejętności muzyczne

Dziecko powinno:

  • reagować na słyszaną muzykę, na zmiany tempa i dynamiki oraz odtwarzać ją ruchem
  • rozróżniać brzmienie głosów i instrumentów muzycznych oraz rytm i tempo
  • swobodnie interpretować ruchem wybrane tematy rytmiczne i muzyczne
  • śpiewać i tworzyć prosty akompaniament do piosenek
  • aktywnie uczestniczyć w zabawach ruchowych (znać kroki prostych tańców: polka, krakowiak, walc)
  • rozpoznać instrumenty po brzmieniu, w tym dwa i więcej grających w tym samym czasie
  • próbować układać własną  melodię do tekstu
  • próbować komponować melodie do treści obrazu
  • porównywać odgłosy, różnicować i nazywać odgłosy
  • wzmacniać aparat głosowy
  • rozwijać możliwość twórczych samodzielnych pomysłów
  • dostrzegać powtórzenia, kontrasty w budowie piosenek i utworów.

 



(C) 1981 - 2024 Przedszkole nr 13 im. Jana Pawła II w Tarnobrzegu | realizacja medox.pl

Ta strona używa cookie m. in. w celach statystycznych. Dowiedz się więcej na ich temat i o zmianie ustawień w przeglądarce.
Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.