Strona 16 z 16
Przedszkole realizując zadania związane z edukacją dzieci podejmuje działania, by przygotować każdego wychowanka do pełnienia nowej roli – roli ucznia. Umiejętności, wiadomości, cechy, jakie posiadać powinno dziecko kończące edukację na poziomie przedszkolnym przedstawiamy w formie dojrzałości według sfer rozwojowych.
SFERA ZDROWOTNA
Dziecko powinno:
- wykazywać się aktywnością i sprawnością ruchową
- mieć dobrą orientację w schemacie własnego ciała i przestrzeni
- mieć dobrą koordynację wzrokowo – słuchowo- ruchową
- mieć wyrobione nawyki przestrzegania zasad bezpieczeństwa
- być świadomym zdrowego stylu życia
- mieć świadomość i odpowiedzialność za swój stan zdrowia
- dbać o higienę osobistą i swoje otoczenie
- orientować się w bezpiecznym poruszaniu po drogach i korzystaniu ze środków transportu.
SFERA EMOCJONALNA
Dziecko powinno:
- otwarcie informować o swoich potrzebach i potrzebach innych
- rozpoznawać i nazywać uczucia, wyrażać je w formie werbalnej i niewerbalnej
- świadomie podejmować działania wywołujące reakcje akceptowane społecznie
- być świadome własnej roli społecznej, więzi rodzinnej oraz tradycji
- mieć wdrożone zasady dobrego wychowania i zachowania się w określonych sytuacjach.
SFERA KONTAKTÓW SPOŁECZNYCH
Dziecko powinno:
- świadomie przestrzegać obowiązujące reguły i zasady współżycia w grupie, próbować przewidzieć skutki swojego zachowania
- stosować formy grzecznościowe
- samodzielnie nawiązywać kontakty z rówieśnikami
- współdziałać w grupie rówieśniczej
- chętnie i aktywnie uczestniczyć w zabawach i działaniach rozwijających zdolności artystyczne i twórcze
- otwarcie wyrażać swoje potrzeby – rozumieć i szanować potrzeby innych
- rozumieć, że nie należy chwalić się bogactwem i rozumieć sytuacje osób znajdujących się w trudniejszych warunkach
- rozwiązywać sytuacje konfliktowe drogą dyskutowania i negocjacji
- dostrzegać i szanować wartości uznawane społecznie – prawda, dobro, piękno
- kulturalnie zachowywać się na uroczystościach – koncercie, festynie, w teatrze, w kinie
- wiedzieć, że wszyscy ludzie mają równe prawa.
SFERA KONTAKTÓW ZE ŚWIATEM
Świadomość regionalna i narodowa
Dziecko powinno:
- znać nazwę swojego miasta, zabytki i ich historię, legendy, symbole miasta, regionu i kraju
- posiadać wiedzę z zakresu kultury, sztuki tradycji ludowej swojego regionu i kraju.
Świadomość ekologiczna
Dziecko powinno:
- być wrażliwym na piękno i bogactwo otaczającego świata
- rozpoznawać i nazywać ekosystemy, rośliny, zwierzęta, zjawiska atmosferyczne różnorodnych środowisk
- dostrzegać i rozumieć współzależności – równowaga biologiczna
- samodzielnie obserwować, badać i eksperymentować w zakresie przyrody ożywionej i nieożywionej – jasno precyzować swoje doświadczenia
- znać zagadnienia ekologiczne związane z ochroną przyrody
- świadomie podejmować działania na rzecz środowiska i jego ochrony
- czuć się cząstką przyrody.
SFERA UMYSŁOWA
Sprawność językowa
Dziecko powinno:
- posiadać w miarę bogaty zasób słownictwa
- przekazywać swoje doświadczenia, wrażenia, potrzeby w sposób komunikatywny
- poprawnie i komunikatywnie wypowiadać się w różnych sytuacjach z zachowaniem poprawności gramatycznej i ortofonicznej: wyrażać życzenia, pytania, własne sądy i oceny.
Myślenie
Dziecko powinno:
- dokonywać analizy i syntezy, porównywać, klasyfikować na materiale obrazkowym, werbalnym i abstrakcyjnym
- posiadać zdolność rozumowania dedukcyjnego i indukcyjnego w obszarze dostrzegania i rozwiązywania problemów twórczych.
Umiejętność czytania
Dziecko powinno:
- dokonywać operacji analizy i syntezy słuchowo – wzrokowej sylab, wyrazów i zdań
- odczuwać potrzebę czytania i poszukiwania źródeł wiedzy
- być gotowe do podjęcia nauki czytania.
Dojrzałość do uczenia się matematyki
Dziecko powinno:
- liczyć w zakresie własnych możliwości, rozróżnia błędne liczenie od poprawnego
- wyznaczać wyniki dodawania i odejmowania na konkretach
- klasyfikować przedmioty, figury geometryczne, kształty i znaki według określonych cech
- określać i porównywać cechy jakościowe i ilościowe, formułować wnioski
- dostrzegać regularności czasowe, jakościowe i ilościowe, kontynuować i tworzyć własne
- rozróżniać prawą i lewą stronę, określać kierunki i ustalać położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów.
Przygotowanie do nauki pisania
Dziecko powinno:
- prawidłowo posługiwać się narzędziami pisarskimi i plastycznymi
- kreślić w miarę płynne i ciągłe ruchy na płaszczyźnie i w przestrzeni
- odwzorowywać i odtwarzać kształty, formy abstrakcyjne zgodnie z kierunkiem ruchu
- być sprawnym w zakresie ruchów szczegółowych i narzędziowych
- być gotowe do podjęcia nauki czytania.
Umiejętności muzyczne
Dziecko powinno:
- reagować na słyszaną muzykę, na zmiany tempa i dynamiki oraz odtwarzać ją ruchem
- rozróżniać brzmienie głosów i instrumentów muzycznych oraz rytm i tempo
- swobodnie interpretować ruchem wybrane tematy rytmiczne i muzyczne
- śpiewać i tworzyć prosty akompaniament do piosenek
- aktywnie uczestniczyć w zabawach ruchowych (znać kroki prostych tańców: polka, krakowiak, walc)
- rozpoznać instrumenty po brzmieniu, w tym dwa i więcej grających w tym samym czasie
- próbować układać własną melodię do tekstu
- próbować komponować melodie do treści obrazu
- porównywać odgłosy, różnicować i nazywać odgłosy
- wzmacniać aparat głosowy
- rozwijać możliwość twórczych samodzielnych pomysłów
- dostrzegać powtórzenia, kontrasty w budowie piosenek i utworów.
«
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 »